Pradžia

#AudronėPataria: estafetės vaikų darželyje – ašaros ar džiaugsmas?

2021-05-07
 #AudronėPataria: estafetės vaikų darželyje – ašaros ar džiaugsmas?

Lietuvos mažųjų žaidynės pristato antrąją rubrikos #AudronėPataria dalį. Joje Respublikinės ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų asociacijos (RIUKKPA) prezidentė Audronė Vizbarienė atkreipia dėmesį į vaikų emocinę savijautą įvairių estafečių metu.

Ką daryti, kad džiaugsmas laimėtų prieš ašaras?

Džiaugsmas: galimybė atskleisti savo gebėjimus, bendradarbiauti, veikti komandoje, mėgautis bendra pergale.

Ašaros: nepasitikėjimas savo jėgomis, baimė patirti nesėkmę, nerimas ir kaltės jausmas dėl visos komandos pralaimėjimo.

*Estafetė: slidinėjimo, bėgimo, plaukimo lenktynės etapais; kiekvieną etapą įveikia kitas dalyvis; komandos narys, baigiantis savo etapą, perduoda lazdelę kitam, o paskutinysis ją atneša į finišą (lietuvių k. žodynas)

Pirmiausia – bendradarbiauti, po to – lenktyniauti. Mokantis estafečių, skatinkime vaikus bendradarbiauti, pajusti džiaugsmą veikiant komandiškai, koncentruotis į užduotis, stengtis atlikti jas tiksliai, kiek galima greičiau, bet nelektyniaujant. Mokymosi etape neskelbkime komandos–nugalėtojos, o pasidžiaukime individualiais vaikų pasiekimais.

Varžybose – tik paprastos, aiškios, vaikams žinomos ir gebėjimus atitinkančios užduotys. Estafečių varžybos skirtos padėti vaikams atskleisti gebėjimus, bendradarbiauti bei patirti laimėjimo džiaugsmą, todėl planuodami varžybines užduotis atkreipkite dėmesį į tai, ką vaikai jau moka ir gali nesunkiai atlikti.

Į situaciją reaguokime lanksčiai. Sudarykime sąlygas kiekvienam vaikui patirti laimėjimo džiaugsmą: po kiekvienos estafetinės užduoties pakeiskime komandų sudėtį, pasiūlę kas antram vaikui pereiti į kitą komandą. Taip galėsite valdyti situaciją kai viena iš komandų yra fiziškai pajėgesnė.

Mažiau – nereiškia blogiau. Pateikiant estafetines užduotis ikimokyklinio amžiaus vaikams, reikėtų naudoti optimalų kiekį priemonių bei apsiriboti 2 pagrindiniais judesiais pvz. bėgimas ir metimas; šuoliavimas ir smulkiosios motorikos judesys. Priemonių ir judesių gausa blaško vaikų dėmesį, trukdo atlikti užduotis greitai ir tiksliai, kas gali sukelti neigiamas emocijas.

Daugiau – nereiškia geriau. Atliekant estafetines užduotis, vaikų motorinis glaudumas būna nedidelis, jie daug laiko praleidžia laukdami savo eilės, o judėjimui ir stovėjimui skirtas laikas kartais gali būti ir 1:10, todėl saikingai naudokime estafetes ikimokyklinio amžiaus vaikų fizinio ugdymo užsiėmimuose ir fizinį aktyvumą skatinančiuose renginiuose. Derinkime jas su judriaisiais žaidimais ar kita didelį motorinį glaudumą užtikrinančia veikla, skatinančia bendradarbiavimą, o ne varžymąsi.

Svarbiausia–saugumas. Venkite nesaugių, amžiaus tarpsnių ypatumus neatitinkančių užduočių: kūlvirsčių, bėgimo paaukštinimais, siaurais paviršiais, nestabiliais, slystančiais daiktais.

Kiekvienas vertas pagyrimo. Pasidžiaukime momentine laimėjusios komandos pergale (niekada nesakykite „laimėjo draugystė”, jei nenorite tapti „melagiais” vaikų akyse), bet nepamirškime įvertinti ir komandos, kuriai šį kartą nepasisekė. Galbūt jie labai atsakingai ir draugiškai atliko užduotį? Pagirkime juos už tai!