Pradžia

#AudronėPataria: kas turi teigiamą įtaką vaikų fiziniam aktyvumui?

2021-04-14
#AudronėPataria: kas turi teigiamą įtaką vaikų fiziniam aktyvumui?

Su džiaugsmu pristatome naująją Lietuvos mažųjų žaidynių rubriką #AudronėPataria.

Ilgametę patirtį ikimokykliniame ugdyme turinti Audronė Vizbarienė nuo šiol dalinsis koncentruotais patarimais, kaip ugdyti sveikus ir fiziškai aktyvius vaikus. 

Pirmoje dalyje Respublikinės ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų asociacijos (RIUKKPA) prezidentė apžvelgia, kas turi teigiamą įtaką vaikų fiziniam aktyvumui.

Sveikos gyvensenos žinios. Net patys mažiausi vaikai turi teisę žinoti kodėl jie turi judėti ir kaip judėjimas gali įtakoti jų nuotaiką, fizinę būklę, bei santykius su bendraamžiais. Šią informaciją vaikams suteikite „čia ir dabar“, trumpai, suprantamai. Puiku, jei informaciją iliustruosite vaizdiniais pavyzdžiais.

Asmeninis suaugusiųjų pavyzdys. Tėvai ir pedagogai – pirmieji vaikų autoritetai ir įkvepėjai, todėl nebijokite dalintis geraisiais pavyzdžiais, papasakokite vaikams apie mėgstamiausias savo judėjimo formas, pasiūlykite jas išbandyti kartu.

Pozityvi atmosfera judrių veiklų metu. Judėdami vaikai turi patirti kiek galima mažiau negatyvių emocijų, todėl venkite varžymosi ir skatinkite bendradarbiavimą, modeliuokite situacijas taip, kad net fiziškai silpniausi galėtų tapti žaidimų lyderiais ar nugalėtojais.

Fizinės veiklos pasirinkimo laisvė. Išgirskite vaiko balsą. Leiskite jam drąsiai išreikšti savo nuomonę: pasirinkti mėgstamą žaidimą, sukurti savo „kliūčių ruožą“, pademonstruoti draugams naujai išmoktą pratimą.

Sveikatos būklę atitinkantis krūvis. Laiku pastebėkite vaikų nuovargio požymius: pasikeitusią odos spalvą (pernelyg paraudusią ar išbalusią), gausų prakaitavimą, padažnėjusį kvėpavimą, ypatingai dažną širdies plakimą) ir pasiūlykite vaikams pailsėti: atlikti kvėpavimo pratimų, ramiai pasivaikščioti.

Veiklos individualizavimas. Individualizuokite veiklos turinį ne tik atsižvelgdami į vaikų sveikatos būklę, bet ir į charakterį, bei temperamentą. Tikėtina, kad intravertas, melancholiškas vaikas mieliau rinksis individualią veiklą, o ekstravertas  sangvinikas nenustygs vietoje norėdamas „pasimatuoti“ lyderio vaidmenį.

Judėjimą skatinti aplinka. Atkreipkite dėmesį į aplinkos švarą ir priemonių saugumą. Nešvarios grindys, kuriomis vaikai skatinami šliaužti ar sulūžę, nesaugios priemonės, sukels ilgalaikius negatyvius prisiminimus. Ši taisyklė negalioja lauke, kurioje vaikai arba švarūs, arba laimingi! Svarbiausia, kad čia būtų pakankamai galimybių vaikų saviraiškai ir laisvam savaiminiam judėjimui.